شیوه نامه همکاری با دفاتر سرپرستی و نمایندگی رسانه ها ابلاغ شد
شیوهنامه همکاری با دفاتر سرپرستی و نمایندگیهای رسانههای سراسری و منطقه ای منتشر شد.
این شیوه نامه که توسط اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت اجرا توسط ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها تدوین و ابلاغ شده است. متن این شیوه نامه در پی می آید:
شیوهنامه همکاری با دفاتر سرپرستی و نمایندگیهای رسانههای سراسری و منطقه ای منتشر شد.
این شیوه نامه که توسط اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت اجرا توسط ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها تدوین و ابلاغ شده است. متن این شیوه نامه در پی می آید:شیوهنامه همکاری با دفاتر سرپرستی و نمایندگیهای رسانههای سراسری و منطقه ای
الف- کلیات
ماده ١- به منظور تعامل با دفاتر سرپرستی روزنامههای و خبرگزاری ها در استانها و شهرستانها، این شیوهنامه توسط اداره کل امور مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی تدوین و پس از تصویب، به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها ابلاغ میشود.
ب- تعاریف
ماده ٢- دفتر سرپرستی یا نمایندگی، مکانی است که به فعالیتهای خبری و یا امور تبلیغاتی یک رسانه سراسری یا منطقه ای دارای پروانه از هیأت نظارت بر مطبوعات و منطبق با قوانین جاریه (قانون مطبوعات و قانون کار) و شروط مطرح در این شیوه نامه در مرکز استان اختصاص مییابد.
ماده ٣- سرپرست دفتر استانی یا نماینده به شخص حقیقی واجد شرایط و صلاحیت اخلاقی و حرفهای اطلاق میشود که شخصا و مستقیما از سوی صاحب امتیاز یا مدیرمسؤول رسانه به سامانه جامع رسانه های کشور معرفی شده باشد.
ج- وظایف و اختیارات
ماده ٤- دفاتر سرپرستی، مجاز به انجام امور مطبوعاتی و تبلیغاتی ذیل هستند:
١- تهیه خبر، عکس و یا گزارش آگهی به منظور انتشار در روزنامه متبوع خود
٢- توزیع رسانه های مکتوبی که سرپرستی یا نمایندگی آنان را رسما اخذ کردهاند.
٣- انتشار و توزیع ویژه نامههای استانی با رعایت مفاد تبصره ٢ ماده ٣ آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات
٤- جذب آگهیهای دولتی و خصوصی
ماده ٥- چنانچه سرپرستان دفاتر استانی روزنامههای سراسری، برای شروع یا ادامه فعالیت خود دارای شرایط ذیل باشند، مورد حمایت قرار می گیرند:
١- تابعیت جمهوری اسلامی ایران
٢- اعتقاد به یکی از ادیان به رسمیت شناخته شده کشور
٣- التزام عملی به قانون اساسی
٤- عدم اعتیاد به مواد مخدر (ارائه گواهی)
٥- عدم اشتهار به فساد اخلاقی یا مالی
٦- نداشتن سوءپیشینه کیفری مؤثر (ارائه گواهی)
٧- داشتن حداقل ٢٥ سال سن
٨- ثبت اطلاعات شخصی و محل کار و ارائه مدارک در سامانه جامع رسانه های کشور (e-rasaneh) با قابلیت اصلاح دائمی
٩- دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی با یک سال سابقه کار مطبوعاتی، کاردانی با ٤ سال سابقه کار مطبوعاتی و یا دیپلم با ٧ سال سابقه کار مطبوعاتی ( سابقه کار باید با تائید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان رسیده باشد)
١٠- اداره امور دفتر سرپرستی وفق قوانین موضوعه از جمله قانون کار و تأمین حقوق اساسی و رفاهی کارکنان فعال ( بویژه بیمه و پاداش)
١١- کسب نمره قبولی در آزمون کتبی آشنایی با قانون مطبوعات از طریق آزمون الکترونیک
١٢- امضاء و رعایت میثاق نامه اخلاق روزنامهنگاری (مندرج در وبگاه معاونت مطبوعاتی)
١٣- معرفی توسط صاحب امتیاز در سامانه جامع رسانه های کشور
١٤- داشتن محل و ارائه سند مالکیت به نام سرپرست یا اجاره نامه قانونی (چنانچه سند مالکیت محل به نام اقارب درجه اول باشد ارائه وکالت نامه محضری مبنی بر اجازه استفاده سرپرست برای فعالیت های دفتر سرپرستی کفایت می کند.)
١٥- توزیع مستمر حداقل ١٠٠ نسخه از نشریه متبوع
١٦- رعایت ضوابط در اخذ و جذب آگهی ها:
١) پرهیز از دریافت مستقیم آگهیهای دولتی (خارج از مجرای قانونی)
٢) رعایت دستورالعمل نحوه توزیع آگهی های دولتی بویژه عدم انتشار آگهی دولتی در ویژه نامه های استانی
٣) الزام به چاپ آگهیهای دولتی در همان نشریه و پرهیز از درج آنها در سایر نشریات (بروز تخلف، منجر به قطع آگهی دولتی به آن نشریه می شود)
٤) آگهی دولتی سراسری به روزنامه یا هفته نامه ای تعلق می گیرد که علاوه بر سایر شرایط، حداقل در ٢٥ استان توزیع می شود.
٥) اخذ آگهیهای خصوصی با رعایت قوانین و مقررات تبلیغاتی و اخذ تأییدیه های ضروری از مراکز نظارتی ذیربط
١٧- رعایت ضوابط در انتشار ویژه نامه های استانی:
١) رعایت مشخصات پروانه ای
٢) انتشار ویژه نامه استانی اختصاص به نشریهای دارد که به طور مرتب منتشر و توزیع میشود.
٣) درج نشانی دفتر و تلفن و نام سرپرست دفتر استان در ویژه نامه های استانی
٤) توجه به مصالح و حساسیتهای اجتماعی در محتوای عکسها و خبرهای تهیه شده
٥) تحویل یک نسخه از روزنامه و ویژه نامه به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان
ماده ٦- افراد واجد شرایط در استانهای کم برخوردار (کردستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، چهارمحال و بختیاری و گلستان) حداکثر می توانند سرپرستی ٥ رسانه و در سایر استانها حداکثر سرپرستی ٣ رسانه سراسری را داشته باشند.
د- مزایا
ماده ٧- سرپرستان دفاتر در صورت ارائه مدارک لازم به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها و تا مادامی که فاقد آن نشده اند از حمایتها و مزایای زیر برخوردار خواهند بود و هیچ یک از این خدمات به کسانی که دارای ویژگی های فوق نیستند تعلق نمی گیرد:
١- دریافت پروانه دفتر (یک ساله) از ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها
٢- معرفی به مقامات استان برای دعوت به حضور در مجامع و کنفرانسهای خبری محلی و منطقهای
٣- برخورداری از طرحهای پوشش بیمهای معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی برای خود و کارکنان تابعه؛ هر مرکز استان حداکثر ٣ نفر با معرفی رسمی از سوی رسانه، مشروط به آن که روزنامه یا خبرگزاری یا پایگاه خبری ذیربط به ترتیب دارای رتبه کمتر از ٣٠ و ١٠ و ٢٠ (مطابق طرح های رتبه بندی ذیربط) و یا ضریب کیفی بالاتر از ١,٣ برای نشریات غیر روزانه باشد.
٤- بهرهمندی از آگهیهای دولتی در چارچوب دستورالعمل توزیع آگهی های دولتی
٥- امکان عضویت در خانه مطبوعات با عنوان دفتر سرپرستی (سایر افراد نمی توانند با این عنوان عضو خانه مطبوعات باشند)
٦- امتیاز ویژه در جدول امتیازات کارت حرفه ای روزنامه نگاری
٧- قبول سابقه رسانه ای در تقاضای انتشار نشریه
٨- معرفی به سازمان تأمین اجتماعی برای اخذ کد کارگاهی مستقل و پیگیری حمایت های ویژه از جمله معافیت ٥ نفر کارکنان
٩- علاوه بر رسانه های محلّی دارای مجوز از هیأت نظارت بر مطبوعات، صرفاً این دفاتر و همکارانی که آنان معرفی می کنند رسماً به عنوان خبرنگار و ویزیتور پذیرفته می شوند.
١٠- هر گونه حمایت های دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صرفاً به سرپرست و کارکنان قراردادی این دفاتر تعلق میگیرد.
ماده ٨- چنانچه رسانه ای به صورت همزمان به دو یا چند شخص، نمایندگی اعطاء کرده باشد حمایت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متوجه فردی خواهد بود که توسط صاحب امتیاز در سامانه جامع رسانه های کشور معرفی شده است.
ماده ٩- ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها خود را موظف میدانند حمایتهای لازم را در خصوص صیانت از حقوق مطبوعات و روزنامه نگاران معمول دارند. وفق ماده ٤ هیچ مقام دولتی و غیردولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقالهای درصدد اعمال فشار بر مطبوعات برآید و یا به سانسور و کنترل نشریات مبادرت کند.
ماده ١٠- رسانه های سراسری همچنان می توانند دارای نمایندگی هایی باشند امّا ارائه هر گونه خدمات به آنان صرفاً در چارچوب این دستورالعمل خواهد بود.
هـ- دفتر نمایندگی
ماده ١١- صدور پروانه دفتر توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان صورت میگیرد.
تبصره ١- برای دفاتر نمایندگی روزنامه هایی که مطابق طرح رتبه بندی روزنامه ها، رتبه کمتر از ١٠ دارند و خبرگزاری هایی که رتبه کمتر از ٥ دارند، مشروط به آن که منحصراً نماینده یک رسانه باشد پروانه درجه یک صادر میشود. این گروه در حمایتها و مزایا در اولویت خواهند بود.
تبصره ٢- دفاتر سرپرستی روزنامه های سراسری در استانها، ملزم به نصب تابلو، متناسب با فعالیتهای خبری و امور تبلیغاتی خود هستند.
تبصره ٣- پروانه صادر شده برای دفتر سرپرستی باید در محلی مناسب در معرض دید مراجعه کنندگان قرار گیرد.
تبصره ٤- اسامی روسای دفاتر سرپرستی (نمایندگان) و نشانی آنان بصورت مستمر و به روز در وبگاه معاونت مطبوعاتی اطلاع رسانی خواهد شد.
تبصره ٥- در صورت ابطال یا عدم تمدید پروانه دفتر نمایندگی، به صاحب امتیاز/ مدیر مسئول رسانه اطلاع رسانی خواهد شد.
تبصره ٦- علاوه بر نام نماینده، آدرس دفتر نمایندگی نیز توسط صاحب امتیاز/ مدیر مسئول نشریه در سامانه جامع رسانه های کشور درج می شود و پروانه بر اساس همین اطلاعات و پس از راستی آزمایی، صادر می شود. در صورت تغییر نشانی دفتر، این فرآیند مجدداً انجام می گیرد.
ماده ١٢- دفاتر سرپرستی شهرستان نیز با همین قواعد قابلیت تأسیس و حمایت را دارند. ویژه نامه های شهرستانی یک نشریه (اعم از سراسری، منطقه ای یا استانی) نیز تابع شرایط همین شیوه نامه است.
و- تخلفات و جرایم
ماده ١٣- وفق قانون مطبوعات و آییننامه اجرایی آن موارد ذیل ممنوع است و منجر به قطع همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها و ابطال پروانه دفتر کار خواهد شد.
١- انتشار ویژهنامه با شمارگان بالاتر از شمارگان خود نشریه در آن منطقه، با نامی متفاوت از نام نشریه، توزیع جداگانه آن، درج قیمت و شماره مسلسل مستقل.
٢- انتشار ویژهنامههای محلی توسط نشریات سراسری در صورتی مجاز است که حجم آگهیهای آن بیشتر از سی درصد (٣٠%) صفحات ویژهنامه باشد.
٣- چاپ و انتشار ویژهنامه نشریهای که پروانه برای آن صادر نشده و یا پروانه آن لغو گردیده و یا به دستور دادگاه به طور موقت یا دایم تعطیل شده
٤- انتشار نشریه به نحوی که با نشریات موجود یا نشریاتی که به طور موقت یا دایم تعطیل شدهاند از نظر نام، علامت و شکل اشتباه شود.
٥- چاپ هرگونه آگهینامه به شکل نشریه توسط کانونهای تبلیغاتی
٦- تکثیر مطبوعات موجود به همان زبان و شکلی که چاپ شده، بدون اجازه صاحب امتیاز
٧- تغییر نام، روش و ترتیب انتشار نشریه بدون اطلاع و تصویب هیأت نظارت بر مطبوعات
٨- اضافه کردن هر گونه کلمه و یا عبارت به نام نشریه به جز آن چه که در پروانه انتشار ذکر شده (ذکر عبارت ویژه نامه یا ضمیمه به صورتی که جزو نام یا نامواره (لوگو) محسوب نشود بلامانع است)